Subject: FW: Riigi toel õigusabiga seotud küsimused
From: "Justiitsministeerium"
To: "Justiitsministeerium"
Date: Fri, 25 Oct 2024 16:23:47 +0300

From: Erki Pisuke | HUGO.legal <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Friday, October 25, 2024 4:11 PM
To: Gerli Võimre <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; 
Signe Talalaev <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Cc: Eneli Kivi <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Merily 
Allak <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Riigi toel õigusabiga seotud küsimused

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Seoses sooviga täpsustada lepingu lõppemise ning piirmäärade ületamisega 
seonduvaid asjaolusid palume justiitsministeeriumi seisukohta allolevates 
küsimustes.

Küsimus 1: teenuse piiramine 2024 aastal

Taust: Vastavalt justiitsministri määrusele "Riigi toetatav õigusnõustamine" 
(edaspidi ka kui "määrus") makstakse toetust kalendriaastas kokku kuni 
määratud piirsumma täitumiseni. Tasuta õigusabi saab osutada ühes 
kalendrikuus sellises mahus, mis vastab ühele kaheteistkümnendikule aastase 
toetuse summast. Selle piirangu ületamine on võimalik ainult 
Justiitsministeeriumi eelneval kirjalikul nõusolekul.

Probleem: Kui järgime aastast limiiti, võib osutuda vajalikuks piirata 
teenust kusagil detsembris 2024. Kui järgime igakuist limiiti, võib teenuse 
piiramise vajadus tekkida iga kuu, näiteks üheks-kaheks nädalaks novembris 
ja/või detsembris.

Teenuse piiramise juures tuleb esmalt mõista, et piirsumma täitumist ei ole 
võimalik täpselt kindlal ajahetkel ette prognoosida. Tasuta tundide kogumaht 
selgub alles uue kuu alguses, kui koostatakse klientidele arved ja 
teostatakse kliendipõhised arvestused (riigi osa vs kliendi osa). Muul ajal 
saab tugineda olemasolevatele andmetele (osutatud õigusabi tundide arv, 
registreeritud klientide arv jmt), et anda hinnang, kas piirsumma ületamise 
risk on suur või mitte.

Kui Hugo hindab, et käesolevas kuus on reaalne oht, et tasuta õigusabi 
tundide piirmäär võib ületada lubatud kokkulepitud mahtu, siis peatatakse 
uute abivajajate registreerimine tasuta õigusnõustamisele (näiteks üheks või 
kaheks nädalaks kuu viimasel nädalal). Sellistel juhtudel suunatakse 
kliendid tasulisele teenusele või lisatakse ootejärjekorda, et pakkuda 
tasuta õigusabi järgmisel kuul.

Teenuse piiramisel tegeleb Hugo ainult olemasolevate klientidega, kellega on 
sõlmitud kliendileping ja kellel on õigus saada teenust lubatud mahus (2 
tundi tasuta + soodustingimustel). Uued registreerinud abivajajad peavad 
ootama järgmise kuu algust, mil juristiga kohtumine aset võtab.

Küsimus: Kui teenuse piiramine osutub vajalikuks, siis kas see peaks toimuma 
iga kuu või ainult aasta viimasel kuul? Kuidas Justiitsministeerium seda 
olukorda näeb?

Küsimus 2: teenuse piiramine 2025. aastal

Hetkeseisuga kehtib leping kuni 30.04.2025 ja selle nelja kuu perioodi 
kohtumisega õigusnõustamise toetuse eelarveks on 230 092 eurot. Kui tekib 
oht, et piirmäär ületatakse kalendrikuus, kas Justiitsministeerium eelistab, 
et teenust piiratakse igakuiselt (näiteks piiratakse teenust vastavalt 
vajadusele nädalaks-kaheks kuus) või eelarve täitumisel ühekordse ja lõpliku 
piiramisega?

Hugo ettepanek küsimusele 1-2:

Hugo seisukoht on, et teenuse piiramine peaks toimuma kalendriaasta toetuse 
eelarve täitumisel, mitte igakuiselt, sest see muudaks abivajajatele 
tingimuste selgitamise lihtsamaks ja tagaks teenuse järjepidevuse. Näiteks 
teavitada 2024. aasta detsembris ja 2025. aasta aprillis, et tasuta 
õigusnõustamisele ei ole võimalik enam registreeruda, kuna kalendriaastaks 
ettenähtud piirmäär on täitunud. Justiitsministeeriumi ja Hugo vahelise 
lepingu tingimustes on see võimalik, kuid selleks vajame eraldi kirjalikku 
kokkulepet Justiitsministeeriumiga.

Küsimus 3: Lepingute lõppemine ja kohtukaasuste üleandmine

Taust: Vastavalt määrusele ja sõlmitud lepingutele on lapse õigusi 
puudutavates perekonnaasjades kliendil õigus saada Hugost kuni 10 tundi 
soodustingimustel ning kuni 3 tundi muudes asjades hinnaga 45.75 €/h kuni 
30.04.2025 ehk toetuse lepingu lõpuni. JuMi ja Hugo lepingu lõppedes, alates 
01.05.2025 hakkab kehtima Hugo tavapärane hinnakiri õigusabi osutamisel.

Tulenevalt meievahelistest lepingutest ja määrusest esitab Hugo 10. maiks 
2025 elektrooniliselt ja masintöödeldaval kujul andmekandjal üle andmed 
klientide kohta, kes on 2025. aastal tasuta õigusabi kasutanud ja mis 
ulatuses. See info on vajalik uuele konkursi võitjale, kes peab pidama 
arvestust tasuta ja soodustingimuste tundide kasutamise ja jääkide üle. See 
sõltub uue konkursi tingimustest ja on Justiitsministeeriumi otsustada, kuid 
juhime tähelepanu, et sellega võivad kaasneda olulised väljakutsed.

Probleemid ja küsimused:

1.	Pooleliolevate juhtumite üleandmine: kohtumenetluses olevates 
perekonnaasjades on kliendil võimalus valida, kas jätkata Hugo juristi 
juures või minna üle uue konkursi võitja juristi juurde. On oluline selgelt 
määratleda, kuidas toimub poolelioleva asja üleandmine juhul, kui klient 
otsustab uue konkursi võitja juurde minna. Kui Hugo jurist ei anna kaasust 
üle ja uus konkursi võitja jätkab selle menetlemist, võib see kliendile 
kahjulikult mõjuda. Kuid kes hüvitab Hugo juristi ajakulu kaasuse 
üleandmisel? Meie soov on selliseid olukordi vältida.
2.	Kliendi teavitamine hinnakirja muutusest: millal ja kuidas peaksime 
teavitama kliente, et alates 01.05.2025 kehtib uus hinnakiri, kui nad 
soovivad kohtukaasusega (pereõiguses) HUGO juristi esindamisel jätkata?
3.	Uute klientide vastuvõtmise lõpetamine perekonnaasjades: kas peaksime 
mingil hetkel lõpetama uute klientide vastuvõtmise laste õigustega seotud 
perekonnaajades? Võib juhtuda, et abivajajad ei soovi alustada protsessi, 
kui nad teavad, et pärast 30.04.2025 ei ole võimalik saada tasuta ja 
soodustingimustel õigusabi. Võib-olla otsustavad abivajajad ära oodata kuni 
uus konkursi võitja on selgunud ning pöörduda oma õigusmurega alles siis.

Muudes esmatasandi õigusküsimustes, kui abivajaja on lepingu lõppemise ajaks 
Hugost juba abi saanud, saab uue konkursi võitja jätkata sealt, kus pooleli 
jäädi. Samuti jätkab ta arvestust tasuta ja soodustingimustel abivajajale 
tagatud tundide ning nende jääkide üle, et abivajaja jaoks säiliks teenuse 
järjepidevus. Abivajaja seisukohalt ei tekita eelnev tõenäoliselt olulisi 
probleeme, pigem seisneb väljakutse uue konkursi võitja poolses halduses.

Hugo ettepanek küsimusele 3: Hugo seisukoht on, et abivajajatele on parem, 
kui laste õigustega seotud perekonnaasjades teatatakse esindamise 
muudatustest juba varakult alates 01.12.2024 selge sõnumiga, et alates 
01.05.2025 muutub teenuse osutamise hinnakiri. See annab abivajajatele 
võimaluse otsustada, kas alustada protsessi enne seda kuupäeva või oodata 
uue konkursi võitja selgumiseni. Lisaks tagab varajane informeerimine parema 
selguse menetluskulude suuruse osas.

Küsimus 4: Lepingu lõppemine

Viimases kohtumises ministeeriumiga jäi lahtiseks küsimus, kas Hugoga 
lepingut pikendatakse veel aasta võrra. Asekantler Mari-Liis Mikli sõnul 
Eesti õigusteadlaste päevade “Õigusteenuse kättesaadavuse” paneelis on 
siiski plaanis korraldada uus konkurss, mis viitab, et lepingut ei 
pikendata. Oleksime väga tänulikud, kui saaksime selle kinnituse ka 
kirjalikult, et varakult lepingu lõpetamisega seotud tegevusi ette 
planeerida.

Küsimus 5: Innosprint

10.09.2024 JuMis toimunud kohtumise kokkuvõttes on kirjas:

“Ministeerium osaleb september-november 2024 Innsoprindil teemaga „Riigi 
poolt toetatud õigusabi lihtsamalt ja efektiivsemalt kättesaadavaks”. Gerli 
annab Innosprindi raames jooksvalt teada, kuidas HUGO ja nende kliente 
saaksime kaasata.”

Oleme olnud põnevusega ootel, millal ka HUGOt antud projekti kaasatakse, 
kuivõrd HUGO on riigi toetatud õigusabi osutanud projekti algusest peale. 
Paraku pole HUGO veel kutset saanud ning lugedes Riigikantselei kodulehe 
ajakava, siis polegi see ilmselt enam võimalik. Märgime, et riigi toel 
õigusabi teenuseosutaja mittekaasamine Innosprindi projekti jätab 
arvestamata HUGO poolt 7 aasta jooksul omandatud kogemuse.

Kokkuvõtvalt, palume justiitsministeeriumi ametlikku seisukohta kõikides 
tõstatatud küsimustes, et meil oleks ühine arusaam ja selgus abivajajale 
tulevaste muudatuste õigeaegse kommunikeerimise osas.

Täname ette!

-- 

Lugupidamisega

Erki Pisuke

Juhatuse liige | Õigusjuht | MA

(+372) 5622 1145

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <https://hugo.legal/>

 <https://facebook.com/hugolegalai>

 <https://instagram.com/hugolegalai>

Antud e-kiri on konfidentsiaalne ning kaitstud.